Monday, August 31, 2009

tanggal tiga puloh satu...

bangun pagi seawalnya, mak aku pasti kejutkan aku, walaupun hari cuti, bukan apa nak tengok orang berbaris-baris dan perhimpunan "raksaksa" (aku tunggu jugak gorgon ke goliath ke, tak dak pun), itulah ingatan aku pada Hari Kemerdekaan, sejak dari zaman tadika lagi,

bila dah besar sikit baru faham erti merdeka sebab nenek aku selalu bercerita akan susah nya nak merdeka, bila tumbesaran aku makin menambah makin banyak lah persoalan yang datang masuk, bila dah kenal buku-buku luar yang kekadang aku salah interpret macam-macam soalan aku tanya pada diri aku sendiri, namun semangat Merdeka aku tak pernah luntur tapi ada sisipan yang penuh persoalan akan apa maksud hidup bernegara, hidup di tanah yang bersempadan, aku masih boleh tersebak bila nyanyi lagu kebangsaan, masih meremang bulu roma aku bila tengok gambar lama pejuang dulu-dulu, cuba mengerti kehidupan mereka,

setiap orang ada pengertian masing-masing, mungkin hidup mereka tidak sesenang zaman kecil ku dan aku tidak semewah orang-orang yang lain, itu kan karma...oh maaf tidak semua kamu percaya pada karma dan logika,

mungkin aku dan rakan-rakan rapat ku ada ideologi yang berbeza dari orang-orang yang lain, tapi kita masih berpijak di bumi yang sama, dingin pada hujan yang basah dan tempiasnya,

namun bak kata kawan ku rahim "dah lama sangat kita dah jadi minoroti ni, perlu di rampas balik status yang dulu" aku jawab "aku suka pada tun tapi...aku tak akan maafkan tun sewaktu dia mengambil anwar dan abim nya masuk kerajaan" emm apa nak buat...semua kami setuju

berdoalah kita suatu hari nanti agar dapat kembali perdana menteri yang hebat dan berfikiran tunku abdul rahman kerana beliau adalah seorang yang segak dan penuh perinsip (pernah ke tengok gambar dia tak ada style, he's truly a chap)

selamat hari merdeka orang malaysia semua...


No comments:

pagi syawal

1 syawal 1435, aku balik beraya naik kapal terbang kali ni, pulang dengan rasa hiba, pulang dengan tanggungjawab mengkebumikan ibu saudara ...