Skip to main content

tengalung burung sintaq

time-time lah aku rasa malaih, sebu otak serba-serebi tak kena, sehari sebelum, hari jadi aku, naik jenuh nak bertepih nasib baik bukan kat kampung, kalau tak tentu-tentu Mak Su, Mak Lang dan Tok Long Saudah mai berletiaq, temasuk la Tok Ketua Dolah duk ghelin nak tanya, mau naik bederemen telinga, bebulu mata, yang chomey kat seberang nu duk buat-buat tanya penoh kaseh sayang, yang kat sini dok bagi pembayang maksud, jenuh nak rasa meloroih jiwa, blutin hati, berlemoih benak, naik cemuih perut rasa nak lambong semua sekali, biaq tertomoih tunggin buyong, biaq depa saja yang lapaq nasik berangin perut dan kalau depa nak telan jeruk lapan balang pun mampuih pi kat depa la, nak langgah ayaq nira nam beldi pun aku tak kisah, 

ni dah kira sirhu pulau kendi la nih campoq chempera naga, tak kena gaya bulih kena siku mat erom...bukan marah...mamu tak maraah aih...gerrram saja

macam mana pun trima kaseh la kat Mak aku yang beranak kan aku esok hari untuk kali yang berkali-kali ni dan juga kat Pak aku yang biru muka tahan duk berdebaq tunggu tepi pintu wad besalin hospital taiping berpuluh tahun lepaih, sori mintak maah la, anak hampa ni rasanya macam tak mau ada pengalaman lagu tu

akhir kata aku ungkap ayat power member lama sekampung, nama dia Chek'e, ni, dia marah kalu, nanti dia eja kata-kata ni (dia ni kira hero kampung aku circa 80an):

"sat mai, dia buh hamperr, buh hangerr, buh klip, buh kunyit skit, pi siddaaai bagi..."
(baca dgn slanga penang)





---------------------------------------------------

tak Zen sungguh entry ni

Comments

keloi oi keloii..

hahahha..tudia aihhh..
tu dia...baru nampak roots dia. Chek'e dok ada lagi ka la ni...

*Selamat Hari Jadi*

perghhh....lama tak sebut cam ni.
~~DucKneSs~~ said…
entri yang paling baguih skali..sedap mata dok baca..hahha..

"MAMU, HEPI BESDEI NO!!"
sweet.... seronok dok baca dalam dailek utara.... nanti saya datang umah jangan x bagi masuk lagi... hehehehe.... maybe it's not 2 late to wish.... happy besday Abg Bob....

Popular posts from this blog

perniagaan seni irama...

Pertanian adalah perniagaan, tepat sekali namun bagi ku musik bukan lah perniagaan, jangan di letakan sebagai agenda utama, ianya mempunyai nilai dari 0.01 sen hingga lah ke beratus ribu ringgit, jadikan iya perniagaan total? kurang sesuai, kerana seni irama adalah penggerak yang mengayuh dunia agar berputar dan berjiwa, disebabkan ianya bernilai maka boleh lah dijual beli dengan bertujuan melancar pergerakan seni tersebut seperti perbuatan menyampaikan irama dan hasil kerja artis tersebut, dari minda beliau ke para pendengar, pembiayaan pekakasan musikal dan lain-lain pebelanjaan yang melibatkan tenaga kerja.
Artis dari dulu lagi menggelar diri mereka hamba seni yang membawa maksud sesorang yang berkorban untuk sesuatu kelompok yang lain agar terhibur dan meraikan kehidupan, seseorang yang menulis akan sebuah lagu yang mampu merobohkan sebuah empayar yang agung, seseorang yang melakar puisi di atas sekajang irama yang berjaya mengubah peratusan manusia akan kepercayaan …

pagi syawal

1 syawal 1435, aku balik beraya naik kapal terbang kali ni, pulang dengan rasa hiba, pulang dengan tanggungjawab mengkebumikan ibu saudara yg meninggal diawal pagi raya.
Mak Lang yg berusia 83 tahun akhirnya meninggalkan kami, aku sesungguh menghormati manusia yg berjaya menjangkau umur yg tinggi, banyak pengalaman dan garis-garis sejarah bercalar di seluruh tubuh dan jiwa, tiada apa yg dapat membeli semua itu.
tidur lah Mak Lang dengan tenangnya bersama cerita yg dibawa bersama nya.
*skang ni berdoa tinggi agar Chu Yah aku tak menjual pinggan mangkok belanda tinggalan Tok Teh yg dibawa dari Indonesia

semusim (di neraka) selamanya

Pasti ramai yang kecewa akan tindakan beliau me"nyah"kan kewujudan blog "Semusim Di Neraka" yang menjadi ubat penenang buat jantan-jantan kesunyian dan pernah juga menjadi ambisi khayalan gadis-gadis yang melayari internet (laptop/powerbook) dari atas katil mereka

...namun bagi mikon itu merupakan tindakan yang amat menepati kehendaknya...

aku biarkan mereka tertanya-tanya apa yang terjadi pada "entiti" ini...biarlah rahsia seperti kata Datin Siti

mungkin selepas ini ramai yang akan turun ber"jogging" petang di padang Pandan Indah hanya untuk melihat kelibat mikon membuat "kawat kecik"...mengubat rindu

emmm...dan kata umbi bagi situasi ini perlulah disebut sebagai...amat punk rawk...hehehe


cheers bro...have fun


mungkin ianya kan kembali...siapa tahu?


ps: aku pasti akan merindui watak-watak peng"komen" spt Penajih, Papan Chatek Di Pandan Indah, YDP Tiroi dll