Skip to main content

mencari medan magnetik di rumah usang...

ada cerita seru-seru tidak seram perlu pikir, tengok dengan telinga, rasa dengan bunyi,

jika anda ada waktu lapang dan hati tenang dan ingin merasai satu pengalaman unik menonton eksibis tanpa imej sila singgah ke Rumah No. 15 Jalan Mesui, Bukit Bintang (Belakang Hotel Istana bersebelahan No Black Tie)

blogger-blogger yang terlibat di dalam proses ini adalah:

Cik Pipi, Ms Weed, Fahmi Si Fakap, Rini, serta Encik Rahim Sadri (pengkritik seni bebas) dan beberapa kelompok artis, kurator, pensyarah seni serta kanak-kanak di bawah umur lapan tahun.

GHOST

A solo project by Roslisham Ismail aka Ise

16th-18th April 2010

15, Jalan Mesui, 50200 Kuala Lumpur

Opening Hours 6pm-Midnight

Known for his irreverence, wit and use of travel as a social connector Roslisham Ismail aka Ise presents his most recent and complex conceptual project to date. The artist reveals his never before seen mixed media drawing series as part of an ambitious project entitled Ghost at 15, Jalan Mesui, 50200 Kuala Lumpur. Produced during a period of insomnia, the creation of these highly personal works finally allowed him to sleep after 24 images were made. Using this visual meditation as a starting point for conceptual ideas Ise aims to provide an alternative experience of contemporary art by challenging our dependence on visual images.

For this project, 10 drawings have been specially chosen and were presented to individuals from and outside the art world in closed-door critique sessions. The discussions were then recorded and edited into a soundscape that will be presented to the public in an exhibition held in April 2010, at the address above.


Most importantly: NO DRAWINGS WILL BE ON DISPLAY.


Through the aid of these soundscapes, viewers are invited to use their imagination to picture the work that they hear being described in the critique, along with a special recorded conversation between the artist and curators, and ambient sounds layered into this unique cacophony of voices. Installed in a dark abandon house, with only spoken words to fill the haunting and empty space, the artist intends to engage his audience with the notion of invisibility, narratives, site specificity and the use of sound in contemporary visual practice.


By blinding his audience, Ise wants to examine how we truly look at art. The removal of the works all together highlights that physical emptiness combined with intellectual consideration can be just as exciting and thought provoking an experience in
contemporary art. With no image to distract us we are forced to consider ideas, and the spaces we view art in order to understand what images can mean and how we enjoy them.


Ghost is a highly collaborative project and is co-curated by Vincent Leong and Eva McGovern who are working with Bullet (from Carburetor Dung) and Bob (from The Pilgrims). Taking place over a long weekend the project will open with a DJ-set by Asung (Jakarta).

There will be a special closing event with a live performance by local post rock band Deep Set who will be musically responding to the drawings to create a spectacular finale to this intricate and ambitious project.

Comments

derek final exam date tuu.. aiyakkk

Popular posts from this blog

pagi syawal

1 syawal 1435, aku balik beraya naik kapal terbang kali ni, pulang dengan rasa hiba, pulang dengan tanggungjawab mengkebumikan ibu saudara yg meninggal diawal pagi raya.
Mak Lang yg berusia 83 tahun akhirnya meninggalkan kami, aku sesungguh menghormati manusia yg berjaya menjangkau umur yg tinggi, banyak pengalaman dan garis-garis sejarah bercalar di seluruh tubuh dan jiwa, tiada apa yg dapat membeli semua itu.
tidur lah Mak Lang dengan tenangnya bersama cerita yg dibawa bersama nya.
*skang ni berdoa tinggi agar Chu Yah aku tak menjual pinggan mangkok belanda tinggalan Tok Teh yg dibawa dari Indonesia

semusim (di neraka) selamanya

Pasti ramai yang kecewa akan tindakan beliau me"nyah"kan kewujudan blog "Semusim Di Neraka" yang menjadi ubat penenang buat jantan-jantan kesunyian dan pernah juga menjadi ambisi khayalan gadis-gadis yang melayari internet (laptop/powerbook) dari atas katil mereka

...namun bagi mikon itu merupakan tindakan yang amat menepati kehendaknya...

aku biarkan mereka tertanya-tanya apa yang terjadi pada "entiti" ini...biarlah rahsia seperti kata Datin Siti

mungkin selepas ini ramai yang akan turun ber"jogging" petang di padang Pandan Indah hanya untuk melihat kelibat mikon membuat "kawat kecik"...mengubat rindu

emmm...dan kata umbi bagi situasi ini perlulah disebut sebagai...amat punk rawk...hehehe


cheers bro...have fun


mungkin ianya kan kembali...siapa tahu?


ps: aku pasti akan merindui watak-watak peng"komen" spt Penajih, Papan Chatek Di Pandan Indah, YDP Tiroi dll

oh kuala lumpur...part III

Kali pertama aku melihat Brickfield adalah pada penghujung tahun 1992, jam 7 petang aku dan driver tempat aku berkerja bang Said (bukan nama sebenar) mahu minun kopi setelah menghantar sebeban surat yang urgent serata KL, dah macam-macam cerita aku dengar pasal tempat ni, ngeri pun ada, tiba-tiba bang Said menjerit kecil "hah, tu la Nora ayam regular aku , jom pi kena seround aku belanja, mama-san tu tu kawan aku, ko pilih mana ko suka" aku yang ketika itu berumur 20 tahun 5 bulan jadi kecut perut, darah tinggal secawan, "mana boleh bang kita kena balik opis ni" aku mengelak, "mangkok lah ko ni, jom!" dia paksa lagi, akhirnya aku berjaya mengelak, aku cakap baik-baik dengan dia, penyudahnya aku kena tunggu dia kat gerai mamak ujung simpang jalan Thambipillay, sepanjang setengah jam sementara aku tunggu dia seribu satu persoalan menerjah ke otak ku, kalau aku try apa salah nya, kalau kantoi kena serbu dah tentu aku lari ke Indo jadi jaga hotel.

Brickfield …