Monday, August 08, 2011

param param ram...

Pasar Ramadhan datang lagi, maka bermulalah rentak membuka payung membakar arang, menjamu mata mengurut nafsu, meriah berwarna warni macam pasar malam tapi hari-hari, kalau jurufoto dari luar datang lapan giga punya CF kad pun tak cukup nak capture moment-moment tersebut, tah lah enak ke tidak, juadah-juadah tersebut, masuk tahun ni aku dah lima tahun aku jadi vegetarian sepenuh masa, so tak taulah sedap ke tidak,

yang melayu menjamah mata dengan kung-fu tunjuk-tunjuk, yang cina jam 4.30 petang dah beratur membeli, suka sungguh mereka, semangat 1Malaysia nampaknya, nasib baik puasa sebulan saja kalau tidak peratusan yang obes dari keturunan cina pasti meningkat,

Pasar Ramahdan aka Param nampak nya dah jadi satu kewajipan macam dulu-dulu mesti ada rancangan Rumah Kedai tak kala puasa bermula, namun aku jarang kesana, atas dasar apa aku nak membeli juadah yang 95% aku tak makan (hari-hari layan seri muka jenuh jugak), nak buat macam mana pasar ramadhan melayu tak vegetarian friendly, jadi aku lebih ke leboh Ampang dan jalan Silang dimana banyak juadah India dan Bangladesh yang 95% pulak dalam bentuk vegetarian punya la tenang aku melayan Chola, Jalebi atau pun Aloo Bhaji,

tapi yang aku harapkan bukan lah kesedapan melampau dari mana-man Pasar Ramadan cuma tolong lah abang-abang, kakak-kakak peniaga setahun sekali jaga lah kebersihan jangan lah main simbahkan saja air cendol yang tak habis tu di tepi padang dan gadis-gadis manis yang kelaparan membeli juadah janganlah hidangkan paha dan dan betis gebu pada mata abang-abang yang kelaparan nafsu jiwa (sambil dokong anak)

di citakan juga agar Param ini akan jadi tarikan pelancong asing di masa hadapan, boleh lah Malaysia menjana ekonomi sendiri

sekian wasallam, selamat berbuka


1 comment:

Ms eMie said...

Param? macam kelakar jer bunyi nyer kan. hahah anyway, selamat berpuasa!