Skip to main content

duduk yang bukan bertinggung...

ni aku dah masuk seminggu bertongkat balik (sakit kaki lama datang balik) bak kata kutu tepi jalan "berkaki tiga ke der", namun atas kesedaran fesyen yang tinggi aku lakukan seberapa boleh agar imej bertongkat nampak selari dengan gambar-gambar di majalah fesyen dari New York, boleh lah nampak ala Pimp atau pun pakcik tua nak jalan petang ke Central Park

sebagai warga kota metropolitan aku mana bawak kenderaan sendiri mesti kena naik public transpot baru lah urban, disinilah rintangan sebagai jejaka bertongkat semakin tinggi bila aku nak ke pejabat di pagi hari, aku terpaksa berdiri di dalam LRT sepanjang perjalan ku ke tempat kerja, tak sapa pun nak bagi duduk kat aku, ternyata infratruktur kelas dunia pertama ini di penuhi dengan manusia berfikiran kelas dunia ketiga, kebanyakan nya lelaki yang berebut nak tempat duduk, yang sihat tubuh badan ada yang macam badan Chef Riz anak Chef Wan yang pernah kerja dengan Mario Batali, semua buat muka space-out, berpaling ke tempat lain dengan harapan ada orang lain bagi aku duduk..."woii sakit ni berdiri" aku jerit dalam hati,

so aku nak bagi proposal pada Kementerian Kemasyarakatan/DBKL agar mengubah perangai penumpang kenderaan awam di Kuala Lumpur, kena bikin kempen khas untuk waga kota,

ini adalah antara etika dan undang-undang tak bertulis yang perlu di terapkan pada semua warga kota (kena panggil Siti Nurhaliza atau pun Adibah Noor nyanyi lagi tema ni)

* Kaum lelaki tak boleh duduk di bangku dalam kenderaan awan kecuali memang ada tempat kosong, pakcik tuan, sakit bertongkat, kurang upaya atau pun terlalu penat yakni seperti beru lepas menoreh getah atau pun baru lepas memotong padi (alasan berbentuk agama seperti "kami kaum yang di lantik sebagai khalifah di bumi allah ini perlu di hormati" tidak akan diterima, baca balik kitab-kitab yang korang simpan bersusun atak rak tu)

* Sila perlahan kan deringan telefon bimbit anda jika menaiki kenderaan awam, kerana bunyi lagu tekno kuda atau pun gorengan gitar rock leleh 80'an serta bunyi lazer juga bunyi burung jatuh melanggar susunan bata dari game iPad korang tu akan menganggu ketenangan otak semua penumpang yang sedang bersiap sedia ke tempat kerja

dah ini dua saja aku nak tekankan buat masa ni,

wasallam

dari yang marah dan sakit namun tetap bergaya.

Comments

Si Fakap said…
Whoot, whoot!

J.K.U (jejaka kurang upaya), reprezent!

Heh.
Effendi said…
Adakala Bertongkat boleh bergaya, Melayu 'Bertongkat' untuk cepat kaya...
siti rosman said…
Bob, dah sihat ke belum?

Popular posts from this blog

perniagaan seni irama...

Pertanian adalah perniagaan, tepat sekali namun bagi ku musik bukan lah perniagaan, jangan di letakan sebagai agenda utama, ianya mempunyai nilai dari 0.01 sen hingga lah ke beratus ribu ringgit, jadikan iya perniagaan total? kurang sesuai, kerana seni irama adalah penggerak yang mengayuh dunia agar berputar dan berjiwa, disebabkan ianya bernilai maka boleh lah dijual beli dengan bertujuan melancar pergerakan seni tersebut seperti perbuatan menyampaikan irama dan hasil kerja artis tersebut, dari minda beliau ke para pendengar, pembiayaan pekakasan musikal dan lain-lain pebelanjaan yang melibatkan tenaga kerja.
Artis dari dulu lagi menggelar diri mereka hamba seni yang membawa maksud sesorang yang berkorban untuk sesuatu kelompok yang lain agar terhibur dan meraikan kehidupan, seseorang yang menulis akan sebuah lagu yang mampu merobohkan sebuah empayar yang agung, seseorang yang melakar puisi di atas sekajang irama yang berjaya mengubah peratusan manusia akan kepercayaan …

pagi syawal

1 syawal 1435, aku balik beraya naik kapal terbang kali ni, pulang dengan rasa hiba, pulang dengan tanggungjawab mengkebumikan ibu saudara yg meninggal diawal pagi raya.
Mak Lang yg berusia 83 tahun akhirnya meninggalkan kami, aku sesungguh menghormati manusia yg berjaya menjangkau umur yg tinggi, banyak pengalaman dan garis-garis sejarah bercalar di seluruh tubuh dan jiwa, tiada apa yg dapat membeli semua itu.
tidur lah Mak Lang dengan tenangnya bersama cerita yg dibawa bersama nya.
*skang ni berdoa tinggi agar Chu Yah aku tak menjual pinggan mangkok belanda tinggalan Tok Teh yg dibawa dari Indonesia

...you don’t have to worry now

Received a sad sms during my duty at Bukit Jalil Stadium, one of our dearly friend Boy of Punisher/Naked Butterfly passed away after being electrocuted at home, from what I learned he’s doing a renovation upon his house “DIY”ly…such a lost…

I still remember him carryin' Lee Toyol on his back in one of the gigs circa 90’s…serious looking guy with a sense of humor…gonna miss him

hope he’ll be swimming in the sea of light tranquilly…rest in peace bro…


pic were taken from http://ricecooker.kerbau.com/